Зразки можливих завдань та запитань для контролю рівня засвоєння знань
ЛІТЕРАТУРА
І ФОЛЬКЛОР. НАРОДНА КАЗКА
Початковий рівень
1. Подумай і правильно визнач значення літературного поняття:
"фольклор" — це:
а) народна мудрість;
б) усна народна творчість;
в) народне знання.
2. Знайди правильне визначення літературного терміна "прислів'я";
а) короткий влучний народний вислів із закінченою думкою і повчальним
змістом;
б) народний вислів, у якому міститься цікава думка;
в) короткий влучний вислів з повчальним змістом.
3. Спробуй визначити значення літературного терміна: "приказка" —
це:
а) незакінчене судження;
б) незакінчене судження, що лише натякає на висновок;
в) вислів, який лише натякає на висновок.
4. Пригадай, до фольклору якого народу належить казка "Пані
Метелиця"
а) українського;
б) французького;
в) німецького.
5. Пригадай назви відомих тобі народних казок. Не забудь вказати, якому
народові вона належить.
6. Відзнач, хто із цих персонажів не з казки "Пані Метелиця":
а) піч;
б) яблунька;
в) півень;
г) собака.
7. Пригадай, якому казковому персонажу з казки "Пані Метелиця"
належать ці слова: "Наша ледащиця йде, що брудна буде довіку"
а) пасербиці;
б) півню;
в) пані Метелиці.
8. Допиши речення: "Мандрівні сюжети" — сюжети, які...
9. Познач правильну відповідь на запитання тексту. а Пасербиця розгнівила мачуху тим, що:
а) не виконала її завдання;
б) образила її доньку;
в) загубила починок.
х Бідна
сирота вирішила повернутися додому, бо:
а) затужила за домом;
б) скучила за сестрою;
в) втомилась від роботи пані Метелиці.
ж Яку нагороду заслужила удовина донька:
а) золото;
б) казан смоли;
в) нову сукню?
х Яку
нагороду заслужила у пані Метелиці пасербиця:
а) гарне вбрання;
б) багато подарунків; в)золото?
10.3 якою метою пішла донька удови до пані Метелиці:
а) попрацювати;
б) заробити гроші;
в) отримати золото?
Середній рівень
1. Поміркуй, чому бідній дівчині добре жилося у старої пані Метелиці?
2. Чому пасербиця засумувала у пані Метелиці?
3. Які перешкоди трапилися пасербиці та рідній дочці на шляху до пані Метелиці?
Розташуй у тій послідовності, в якій їх подано у казці:
а) піч;
б) яблунька;
в) хатня робота; в)починок;
г) стара баба з великими зубами.
4. Поясни, як ти розумієш вислів з казки "Пані Метелиця":
"Пасербиця була попелюшкою в домі".
5. Що призвело до поразки рідної дочки у випробуваннях в казці "Пані
Метелиця":
а) заздрість;
б) лінощі;
в) жадібність;
г) гордість?
6. У яких ситуаціях можна вжити прислів'я та приказки?
а) Друга пізнають у скруті;
б) Щоб знати, треба читати.
7. Поясни, чому братів Грімм називають збирачами, а не авторами казок?
8. Спробуй скласти простий план до казки "Пані Метелиця".
Достатній рівень
1. Поміркуй, які прислів'я та приказки можна застосувати до казки
"Пані Метелиця". Поясни чому саме ці?
а) Зароблений хліб смачний;
б) Багато снігу — багато хліба;
в) 3 кривого кошика й дим кривий;
г) Заздрість роз'їдає людину, як іржа залізо.
2. Подумай, які риси характеру виявляють у випробуваннях пасербиця і
ледащиця? (Склади порівняльну характеристику).
3. Порівняй становище пасербиці та
рідної дочки на початку і наприкінці казки. Чому сталося саме так?
4. Поміркуй, чим пояснюється подібність казок різних народів?
5. Доведи, що пасербиця ("Пані Метелиця")—дівчина роботяща і
терпляча.
6. Як ти розумієш прислів'я "Заздрість роз'їдає людину, як іржа
залізо"? Застосуй його, характеризуючи ледащицю з казки "Пані
Метелиця".
7. Спробуй порівняти сюжети казок "Пані Метелиця", російської
народної казки "Морозко" та української народної "Дідова дочка
і бабина дочка" (за планом):
ж Назви головних героїв казок, їхні риси характеру. х Знайди спільні
риси характеру головних героїв цих казок. х У чому національні
особливості кожної з казок?
8. Поясни прямий і переносний сенс прислів'їв:
а) Хто зрозумів прислів'я, той мудрий;
б) Сокіл шанує свої крила, а людина — ім'я;
в) Хочеш зробити добро — не відкладай його на той світ.
9. Спробуй порівняти двох дівчат з казки
"Пані Метелиця". Заповни таблицю. Зроби висновки, хто з них заслуговує
на справжню винагороду.
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
Початковий рівень
1. Перевір, чи ти добре знаєш зміст казки "Снігова королева".
- Де мешкали Кай і Герда:
а) у великому місті;
б) селі;
в) невеличкому містечку?
- Які квіти росли в горщиках у
Герди і Кая:
а) герань;
б) троянди;
в) незабудки?
- Якого кольору були черевички Герди,
які вона віддала річці:
а) зелені;
б) чорні;
в) червоні?
- Яке слово намагався скласти Кай,
перебуваючи у Снігової королеви?
а) Королева;
б) Герда;
в) Вічність.
2. Знайди рядок, в якому казки належать Г.К. Андерсену:
а) "Снігова королева", "Дикі лебеді", "Синя Борода",
"Русалочка";
б) "Снігова королева", "Дюймовочка", "Гидке
каченя", "Кресало";
в) "Снігова королева", "Попелюшка",
"Кресало", "Пані Метелиця".
3. Розтлумач значення слова "мансарда".
4. Розтлумач значення слів:
а) пролог —
б) лукомор'я —
в) витязь — .
5. Продовж список героїв казкового світу з "Прологу" до поеми
"Руслан і Людмила":
русалка, королевич, чаклун, лісовик ...
6. Пригадай, у чому основна відмінність літературної казки від народної:
а) фантастичний сюжет казки;
б) персонажі казки; в)авторство?
7. Згадай, як називалася збірка казок Шарля Перро:
а) "Казки моєї матінки";
б) "Казки моєї Гуски";
в) "Казки матінки моєї Гуски"?
8. Перевір, у якому рядку записані назви тільки казок Ш.Перро:
а) "Синя Борода", "Попелюшка", "Дикі лебеді",
"Снігова королева";
б) "Кіт у чоботях", "Дюймовочка", "Спляча
красуня", "Русалонька";
в) "Спляча красуня", "Попелюшка", "Кіт у
чоботях", "Червона Шапочка"?
9. Пригадай, кому у казці "Попелюшка" належать ці слова:
"Піди на город і принеси мені найкращий гарбуз!":
а) феї;
б) мачусі;
в) сестрам?
10. Пригадай, які герої зустрілися Герді під час пошуків Кая:
а) бабуся, яка вміла чаклувати, Олень, Маленька розбійниця, Принц і
Принцеса;
б) Олень, Принц і Принцеса, вовк, ворон;
в) Олень, дідусь, що вмів чаклувати, лапландка, Маленька розбійниця?
11. Пригадай, яку казку покладено в основу казки-п'єси С.Маршака
"Дванадцять місяців":
а) французьку народну казку "Дворорубова донька";
б) російську народну казку "Морозко";
в) словацьку народну казку про братів-місяців?
12. Пригадай зміст казки. Чим були подібні пасербиця і Королева з казки
С.Маршака "Дванадцять місяців":
а) віком;
б) сирітством;
в) рисами характеру;
г) зовнішністю?
13. Спробуй пригадати, хто з українських письменників зробив переклад казки
С.Маршака "Дванадцять місяців":
а) П. Тичина;
б) В. Кочур;
в) Н. Забіла?
14. Як можна об'єднати лініями
персонажів казки Ш. Перро "Попелюшка", розташованих у двох колонках?
Гарбуз
Бальне плаття
Миша
Лакей
Щур Кучер
Лахміття Карета
15. Спробуй правильно визначити суть літературного поняття
"антитеза":
а) зіставлення протилежних явищ, образів для посилення враження;
б) зіставлення різних явищ для посилення враження;
в) зіставлення подібних явищ для посилення враження.
16. Які квіти у Новорічну ніч забажала для себе Королев ва з казки
С.Маршака "Дванадцять місяців":
а) троянди;
б) проліски;
в) конвалії;
г) бузок?
:
17. Спробуй дати правильне визначення
літературного поняття "драматичний твір":
а) твір, призначений для постановки на сцені, написаний в діалогічній
формі;
б) твір, написаний в діалогічній формі;
в) твір, призначений для постановки на сцені.
Середній рівень
1. Спробуй визначити, яка головна думка казки Г.К.Андерсена "Снігова
королева":
а) віра в дружбу, силу волі і доброту;
б) краса жива і штучна;
в) подолання перешкод?
2. Спробуй дібрати синоніми до слова "троль".
3. Подумай, чому дія скалок була гіршою, ніж дія дзеркала (Г.К.Андерсен.
"Снігова королева")?
4. Поміркуй, чому слово "там" у пролозі до поеми "Руслан і
Людмила" повторюється аж 14 разів:
а) щоб краще запам'ятати текст;
б) щоб підкреслити, що дія відбувається там — у казковому світі;
в) щоб пролог читався цікавіше?
5. Подумай, чому героїню казки "Попелюшка, або Соболевий
Черевичок" називали Чорногузкою, або Попелюшкою?
6. У шостому оповіданні казки "Снігова королева" відбувалися
події:
а) зустріч Герди з лапландкою і фінкою;
б) зустріч Герди з Каєм;
в) фінка відмовляється дати силу Герді;
г) природа радіє разом з дітьми;
д) чертоги Снігової королеви.
У якій послідовності відбувалися ці події? 1)а, д, г, б, в;
2) а, в, д, б, г;
3) а, б, в, г, д.
7. Розташуй послідовно оповідання казки "Снігова королева"
а) Лапландка і фінка;
б) Оповідання, в якому йдеться про
дзеркало та скалки;
в) Маленька розбійниця;
г) Що відбувалося у замку Снігової
королеви;
д) Принц і Принцеса;
є) Квітник жінки, яка вміла
чаклувати; є) Хлопчик та дівчинка.
1)а, б, в, г, д, є, є;
2) а, в, г, б, є, є, д;
3) б, є, є, д, в, а, г.
8. Подумай, чому можна сказати, що казка С.Маршака "Дванадцять
місяців" належить до "мандрівних сюжетів"?
9. Поміркуй. У царстві Снігової королеви панує розум. Чого в ньому немає?
Достатній рівень
1. Як ти розумієш слова фінки про Герду: "Сильнішою, ніж вона є, я не
можу її зробити..." Доведи це.
2. Охарактеризуй Попелюшку за планом:
а) портрет;
б) вчинки, які розкривають характер;
в) мова Попелюшки;
г) ставлення до інших персонажів казки;
д) ставлення інших персонажів до неї; є) твоє ставлення до героїні.
3. Що реальне, а що фантастичне у
казці Андерсена "Снігова королева"?
4. Як ти розумієш вислів "серце з
криги"? Про яких людей можна так сказати? Поясни.
5. Доведи, що кожна риса характеру належить Попелюшці. Які ще риси
характеру притаманні їй:
а) доброта;
б) привітність;
в) працьовитість;
г) терплячість?
6. Доведи, що саме ці риси характеру притаманні зведеним сестрам
Попелюшки. Допиши, які ще інші негативні риси характеру ти у них помітив,
читаючи казку:
а) пихатість;
б) зловтішність;
в) самовпевненість;
г) брутальність;
д) лінощі?
7. Казка Г. К.Андерсена починається: "Почнімо! Коли ми дійдемо до
кінця цієї історії, знатимемо більше, ніж зараз. Так ось, жив собі один лютий
троль. Він був дуже лютий, то був сам сатана!"
Доведіть, чим схожий цей початок з іншими казками. Чим відрізняється. Чи
можна сказати, що ця казка зарубіжна, не українська?
8. Прочитай слова Маленької розбійниці, звернені до Кая:
"Бач, бродяга! Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою
бігали світ за очі". А чи справді вартий того, на твою думку, Кай? Будь
ласка, доведи це.
9. Спробуй порівняти Маленьку розбійницю і Герду (за орієнтовним планом):
Д Зовнішність.
■*■ Риси характеру.
а Ставлення до інших персонажів казки.
■*■ Власне ставлення до Герди і Маленької розбійниці.
10. Спробуй розкрити головні причини, що спотворили характер Королеви з
казки С.Маршака "Дванадцять місяців". Як, на твою думку, можна
перевиховати Королеву?
Високий рівень
1. Як ти розумієш останнє речення казки Г.К.Андерсена "Снігова
королева":
"Так сиділи вони поруч, обидва дорослі, але ще діти, діти серцем і
душею, а надворі стояло тепле, радісне літо".
Як, на твою думку, будуть далі розвиватися події... Допиши.
2. Чому, на вашу думку, Попелюшка з казки Ш.Перро — улюблена героїня світу?
3. Уяви свою зустріч з Попелюшкою? Про що б ти хотів їй розповісти?
4. Пофантазуй, яке продовження казки "Попелюшка" ти написав би?
5. Поміркуй, які правила поведінки ти склала б для Маленької розбійниці.
Запиши їх.
6. Які епізоди казки "Попелюшка" ти хотів би перечитати? Чому?
7. Уяви, що ти зустрівся у Новорічну ніч з дванадцятьма місяцями. Про що ти
хотів би з ними поговорити? Що хотів розповісти?
8. Спробуй написати 7-10 правил для Королеви з
казки С.Маршака "Дванадцять місяців", які допоможуть перевиховати
її.
Урок
Тема. Література—скарбниця духовних багатств людства.
Література — це двері, відчинені
в чужі душі,
що ведуть до інших народів.
А.Моруа
Цілі: ознайомити учнів із
особливостями нової для них навчальної дисципліни, з організаційними вимогами
на уроках зарубіжної літератури до ведення записів в робочому зошиті;
з'ясувати читацькі уподобання школярів; викликати у них інтерес до
вивчення зарубіжної літератури;
дати початкове поняття про
всесвітній літературний процес, роди й жанри літератури;
ознайомити п'ятикласників із структурою
підручника "Зарубіжна література", принципом розміщення в ньому
матеріалів;
сформувати поняття про оригінал і переклад;
відпрацьовувати навички сприймання усного мовлення;
виховувати любов до художньої
літератури.
Обладнання: виставка різних видань
літературних творів, які вивчатимуться в 5 класі, ілюстрації до цих творів
учнів-попередників, матеріали, які демонструють здобутки учнів у вивченні зарубіжної
літератури, бланки для проведення анкетування, політична карта світу,
національні прапорці країн, твори письменників яких вивчатимуться в 5 класі.
Тип уроку: урок вивчення і засвоєння
нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація навчальної
діяльності.
Вступне слово вчителя: Дорогі п'ятикласники! Ось уже чотири роки ви
здобуваєте знання в школі. За цей час навчилися читати, писати, рахувати. Але
попереду на вас чекають набагато цікавіші
відкриття. Чого варті лише уроки літератури! Вивчати цей предмет ви починаєте
сьогодні. Що ж таке зарубіжна література? Про що йтиметься під час її вивчення?
• Інтерактивна технологія
"Акваріум" (передбачає обговорення проблеми групою. Вона доручає
своєму представникові доповісти класові про результати. Інші в цей час —
глядачі).
Учні висувають свої варіанти відповіді на запитання, поставлені вчителем,
а той коригує відповіді.
• Презентація кабінету зарубіжної
літератури. Наголос робиться на творчих успіхах учнів-попередників з
предмета: знайомство з переможцями олімпіад із зарубіжної літератури,
демонстрація робіт із зарубіжної літератури учасників Малої академії наук,
найкращих ілюстрації, рефератів, літературних газет, виконаних учнями, альбоми
із фотографіями літературних вечорів тощо.
• Знайомство з учнями класу та їхніми читацькими уподобаннями.
П'ятикласникам пропонується відповісти на запитання анкети:
—Прізвище, ім 'я.
— Чи любиш ти читати? (Так/ні).
—Яка книжка тобі сподобалася найбільше? Хто її автор?
— Що ти читаєш тепер?
— Який твір ти плануєш прочитати? II. Робота над новою темою.
• Розповідь учителя про виникнення
літератури, її джерела, розвиток, роди та жанри.
Увага учнів звертається на виставку різних видань літературних творів, які
вивчатимуться в 5 класі, на ілюстрації до цих творів учнів-попередників.
• Бесіда за запитаннями:
— Наскільки близькими є уроки читання та зарубіжної літератури?
— Твори яких зарубіжних
письменників ви вивчали в молодших класах?
("Казка про царя Салтана..." О. Пушкіна, "Гидке каченя"
Г. К. Андерсена, "Сіль дорожча за золото" Б. Нємцової,
"Майстер-ламайстер" С. Маршака, уривок з роману "Пригоди Тома
Сойєра" Марка Твена; "Кіт у чоботях" Ш. Перро, "Зачарована
красуня" братів Грімм, "Горбоконик" П. Єршо-ва, "Пригоди
Піноккіо" К. Коллоді, "Про Карлсона, що живе на даху" А.
Ліндгрен).
Учитель. З деякими героями літературних творів всі знайомі завдяки
мультфільмам, кіно, телебаченню. Але таке знайомство не слід розглядати як
знання літературного твору, адже література—особливий вид мистецтва, що приносить
читачеві насолоду. Та з іншого боку, художній твір може виконувати багато інших
функцій, зокрема накопичення, акумулювання і передачі духовного досвіду людини
— народу —людства. Література—це скарбниця духовних багатств людства.
• Робота з літературознавчими термінами:
Епіграф (від гр. ері^гарЬе—напис,
заголовок, оцінка)— в давньому світі написи на предметах, що безпосередньо їх
стосувалися. За нового часу — влучний вислів, афоризм або уривок літературного
твору, який подають на початку художнього твору або перед його частинами, щоб
підкреслити тему або основну думку, налаштовуючи читача на їхнє сприйняття.
Афоризм—коротке влучне судження, що містить глибоку думку.
• Робота з епіграфом уроку.
• Ознайомлення учнів з організаційними вимогами до них на уроках зарубіжної
літератури, до ведення записів в робочому зошиті. Оголошення теми, мети уроку.
Запис до зошитів теми уроку, епіграфа.
• Робота з підручником (авторів Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко):
розгляд форзаців, ознайомлення з його структурою — змістом, відомостями про
авторів літературних творів, їхніми текстами, літературознавчими статтями та
словничком, завданнями для самоперевірки, додатками, короткими відомостями про
перекладачів. Розкриття змісту умовних позначень. Увага до розділів, що
вивчатимуться в 5 класі.
Вчитель наголошує, що підручник буде помічником для кожного учня. Щоб
переконатися в цьому, школярі розглядають ілюстрацію на обкладинці—летючий
корабель з літературними героями на борту.
* Робота в мікрогрупах: виписати
до зошитів імена літературних героїв, яких вони впізнали на малюнку, і
зіставити їх з книжками, розміщеними на виставці.
Обговорення
і зіставлення результатів досліджень.
Звертається увага на те, що летючий корабель — із української народної
казки. Учні роблять висновок про те, що українська література є складовою
світової літератури.
— Користуючись ілюстративними
"підказками" підручника — зображення національних прапорів та
архітектурних пам 'яток тієї чи тієї країни, визначте за літературними творами
письменників яких країн ви познайомитеся в 5 класі. (Коли відповідь
правильна, аналогічний прапорець закріпляється на відповідній країні на політичній
карті світу).
• Робота з літературознавчими термінами.
Національна література—література певного народу. Всесвітня література—сукупність
усіх національних
літератур.
Оригінал—текст, з якого роблять переклад іншою мовою.
Переклад—твір, який написаний однією мовою і відтворений перекладачем іншою мовою.
• Розповідь вчителя про значення
перекладів для вивчення зарубіжної літератури.
Підкреслюється думка про складність роботи перекладача. Переклад—це завжди
творчість, у ньому відбивається ставлення перекладача до тексту, з яким він
працює.
Ознайомлення з іменами перекладачів, чиї роботи представлені в підручнику
для 5 класу (розділ підручника "Покажчик перекладачів творів").
Під час читання літературного твору завжди слід звертати увагу на ім'я не
лише його автора, а й перекладача.
• Робота з підручником. Учні читають вступну
статтю, розшифровують вміщені в підручнику назви шкільних предметів,
пояснюють, що є спільного і відмінного між уроками читання і літератури.
• Розповідь учителя про свою
улюблену книгу.
— "Деякі книги незаслужено забувають, але немає жодної, яку
незаслужено б пам 'ятали ", — стверджує англійський поет Уїстен
Хью Оден. А чи є у вас улюблені книжки? Чому вони вам подобаються?
• Повторний висновок про те, що література є скарбницею духовних багатств
людства. (Знову увага учнів звертаєть-ся на дошку та зошити, де записані
епіграф, тема уроку).
III Домашнє завдання. Прочитати матеріали
підручника. Вміти пояснити вираз "Література — скарбниця духовних
багатств людства".
Урок 2
Немає коментарів:
Дописати коментар